Den fria viljan Del 2
Efter att ha hört andras åsikter om
den fria viljan har jag förstått att orden kan uppfattas på olika
sätt trots att de är väldigt enkla.
Men det är väl så med gamla
filosofer att vi anser att de nog inte menar precis bara vad de säger
utan att det är något annat bakom, något enormt djupsinnigt som
kan tolkas hur som helst och skrivas avhandlingar om.
Men, tänk om det är så att den här
meningen betyder det, som den säger, att viljan är fri.
Varför ska man då omtolka saken till
något annat i stil med att det är handlingen som är fri?
”Människan har en fri vilja”. Det
uttrycket är så vanligt att det nästan har blivit ett axiom, som
då ska betyda: ”Människan är fri att göra vad hon vill”.
Men vad skulle det betyda?
Att människan skulle vara fri är det
väl knappast några gamla filosofer som har hävdat. De, och en
massa gurus av olika sorter, har däremot sysslat med att försöka
lära människan metoder för att bli fri, men det har handlat om
sinnets frihet, själens frihet och tankens frihet.
Det är en kunskap om mental frihet, som kan läras ut även till dem, som sitter i fängelse. För att inte tala om alla de gurus och munkar, som satt sig själva i enslig isolering för att uppnå denna frihet.
Det är en kunskap om mental frihet, som kan läras ut även till dem, som sitter i fängelse. För att inte tala om alla de gurus och munkar, som satt sig själva i enslig isolering för att uppnå denna frihet.
Den inre friheten är inte bara tankens frihet och fantasins frihet. Det är också viljans frihet.
Eftersom man alls har pratat om det så bör det betyda att folk inte
trodde att de hade någon fri vilja. De ville en massa, som
antagligen inte fungerade.
En fattig indisk bonde eller en slav
hade inte stora utsikter att bli en rik furste, som satt högt upp på
en dekorerad elefant och ägde ett vitt slott. Bonden var fast i
sin situation.
Men rajan var också fast i sin
situation och det kanske inte bonden tänkte på.
Den hemska
situationen, som en furste kunde hamna i, beskrivs i BhagavadGita,
där Arjuna måste slåss på krigets slagfält, trots att han ser
sina lärare och vänner stå på fiendesidan.
Han bryter ihop och vill inte vara med
längre.
Krishna uppenbarar sig och säger att
Arjuna ska göra det som, enligt samhällets normer, är rätt och riktigt att göra i den situation
där han befinner sig.
Arjuna är fångad i handlingen, som en skådespelare är fångad i sin roll på sin scen och han sitter på handlingens tåg som redan kör i full fart.
Arjuna är fångad i handlingen, som en skådespelare är fångad i sin roll på sin scen och han sitter på handlingens tåg som redan kör i full fart.
Krishna uppmanar Arjuna till att ändra
sin tanke så att han står över handlingen. Att bara låta kroppen
handla men att inte identifiera sig med handlingen. Det är en
variant av att styra sin vilja, att påverka den, att omforma den.
Arjuna hade inte någon handlingens
frihet, men han hade tankens frihet och kunde använda den till att vilja något annat än det som han spontant ville.
Förr i tiden var folk mera bundna av
sina roller och Arjuna kunde inte bara plötsligt hoppa av och bli en Whistleblower, som åkte
runt och höll föredrag om att man borde sluta kriga. Han kunde ha
blivit en filosofisk eremit, som Buddha, men nu kanske hans uppgift
var just att bli en symbol för denna fångenskap i materiens garn så
att det kunde skrivas en BhagavadGita om den saken.
Egentligen spelar det ingen roll om Arjuna fanns på riktigt eller inte. Symbolen finns och betyder något. Annars skulle den inte ha återberättats med en sådan kraft i så många tusen år.
Egentligen spelar det ingen roll om Arjuna fanns på riktigt eller inte. Symbolen finns och betyder något. Annars skulle den inte ha återberättats med en sådan kraft i så många tusen år.
Historien beskriver människan och
hennes plats i en situation, som hon av arv, uppfostran och vana
sitter fast i.
Vad ska hon göra?
Här kommer filosoferna med sin
lösning: din handling är inte fri, men din vilja är fri. Du kan
välja att vilja något som du mår bra av i stället för att
beklaga ditt öde och det finns många trick att använda.
Om du verkligen vill bli en furste på
en vit elefant så OK, sätt igång med att vilja det. Det kommer
troligen inte att ge den önskade effekten på det fysiska planet,
men med stark fokusering så är du redan en furste i himmelen, i din
egen inre värld.
Och sedan är det större chans att du
återföds i en rikare familj och på så vis vandrar du uppåt i
rangskalan även på jorden. Men ju svårare förändring man önskar
sig desto längre tid kan det ta.
Nästa steg är att man inser att om
man i sitt inre, i sin egen fantasivärld, redan är vad man vill vara så har man inte längre något behov av att skapa det i den fysiska världen.
Vad skulle syftet vara?
Vad skulle syftet vara?
När det gäller enklare grejer kan
tankekraften verka på det fysiska, till och med så att det verkar
som mirakel. Men det är inom rimliga gränser.
Även om du vinner 10 miljoner på spel
så är det inom rimliga gränser.
Även om en fattig kvinna med fyra barn
i en hydda i Afrika med stark vilja kan ta sig fram och få en hög
utbildning så är det ändå inom rimliga gränser. Genom att envist
och mot alla odds genomdriva att få en utbildning så skapade hon
fler förutsättningar. Men det var något som låg i hennes
karaktär, i hennes karma. Hon hade en vilja som stämde bra överens
med hennes inre talanger. (Det är ett exempel från verkligheten).
Det är det som New Age
menar med att man med viljans hjälp kan skapa ”vad man vill”.
Men det betyder inte att alla kan göra
vad som helst eller få vilket drömjobb som helst enbart genom att
vilja det.
Det går inte ens genom att stenhårt
jobba på saken med jättestark vilja om man inte gör det på rätt
sätt.
Man kan inte bli berömd designer
enbart för att man vill det och anstränger sig – man måste ha
talang också. Och vilja + talang räcker inte heller om man inte har
utbildning. Och allt det där kanske inte heller fungerar om man inte
har ”rätt sorts karaktär”.
Men om man har den talangen och
karaktären så betyder ju det att man kan bli ”känd designer”
om man vill. Men... man kan inte bli känd fotbollsspelare. Till det
krävs andra talanger. Man kanske inte heller kan bli violinist.
Man kan göra det man vill enbart om
allt fungerar för övrigt också – inte enbart för att man vill.
Vi är bundna av uppfostran, minnen,
talanger, karma, blockeringar och omständigheter. Det betyder att
man inte alls kan göra ”allt man vill” enbart för att man har
en stark vilja.
Människan har fri vilja.
Ja, och vad betyder det då?
Det betyder bara det och inget annat.
Det betyder att viljan är fri.
Man kan fokusera på att vilja det som
man gillar bäst!
Man kan fokusera sin vilja på det som
man mår bäst av att vilja.
För känslan är viljan ett trollspö.
För känslan är viljan ett trollspö.
Om man är bunden till en situation så
kan man ändra sin vilja så att den blir realistisk och passar till
situationen. Det gjorde Arjuna.
Eller... man kan vilja ta tag i sin
karma, gå in i den och ta reda på vad som orsakar de blockeringar,
som man är bunden av. Det gör man på utlevelsekurser.
Om man vill att ”det” även ska
hända i den fysiska världen så krävs det att även ”allt annat”
fungerar. Med sin vilja kan man ju börja att jobba på den saken.
Vilja med "flow" eller motstånd.
Om man har varit violinist i femton
tidigare liv så får man nog bättre flyt om man vill bli musiker än
om man vill bli boxare. Här är till och med viljan bunden så att
man inte kan vilja bli boxare. Man vill inte ens försöka vilja
något sådant.
Människa, känn dig själv!
Så sade filosoferna också.
Ju mera man känner sig själv desto
mera är man i samklang med sin riktiga vilja, om man ser det i
större perspektiv.
Ju mera man känner sig själv desto
mindre råkar man ut för att vilja sådant som inte fungerar.
Men... det som inte fungerade (trots att du ville det jättemycket) kanske var något, som egentligen inte skulle ha passat för dig. Du kanske bara trodde att du ville det.
Man skulle kunna tala om ”den högre viljan” och ”den lägre viljan”. Om man är i kontakt med båda kan man få en viljekonflikt och då är det inte så lätt att veta vad man vill.
Men... det som inte fungerade (trots att du ville det jättemycket) kanske var något, som egentligen inte skulle ha passat för dig. Du kanske bara trodde att du ville det.
Man skulle kunna tala om ”den högre viljan” och ”den lägre viljan”. Om man är i kontakt med båda kan man få en viljekonflikt och då är det inte så lätt att veta vad man vill.
Zwei Seelen wohnen, ach! in meiner Brust, Die eine will sich von der andern trennen; Die eine hält, in derber Liebeslust, Sich an die Welt mit klammernden Organen; Die andere hebt gewaltsam sich vom Dust (= Staub) Zu den Gefilden hoher Ahnen.
Goethe
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar