Hur
är man när man är passionerad?
Påtänd. Sexig. Andlig. Lycklig. Viktig.
Störst och bäst.
?
Ett problem med ordet passionerad är att det ofta används i betydelsen att man har starka, intensiva sexuella begär, men att det på senare tid även har lanserats i betydelsen "att finna sig själv". Störst och bäst.
?
Resultatet blir att folk kör ihop begreppen så att det blir en förvrängning och materialisering av ett från början andligt begrepp. Men det är en trend, att t.o.m. barn ska "finna sig själva" genom könsaktiviteter i stil med att klä ut sig till motsatt kön för att senare förhoppningsvis även operera sig. Trenden är en del av en agenda där det gäller att "materialisera" vårt sinne så att allt ska handla om att på olika sätt maximera fysisk njutning, vilket biologiskt sett har att göra med att trigga det roliga dopaminet och andra "belöningsämnen" (beroendeframkallande endogena opioidpeptider), som också har den effekten att de släcker ner aktiviteten i pannloberna så att vi blir dummare och mer lättledda och lättlurade. Att "finna sig själv" betyder i dag att hitta ett jobb man gillar och gärna ett som också ger framgång och pengar.
Tidigare hade man "inom religionerna" ofta ceremonier som skulle trigga både serotonin och dopamin. Men även shamaner och liknande visste att man inte skulle överdosera sådant eftersom man kunde bli sjuk av det. Det var inget som alla skulle syssla med.
Människan är förtjust i att manipulera sina transmittorämnen med alla upptänkliga metoder. Men då var syftet ofta att man ville "tala med andarna" eller "få uppenbarelser" till allas bästa. Att använda kicken till att jaga efter egen vinning eller pengar var förbjudet.
"Many dictionaries define passion as any extremely strong feeling that is difficult to control.
So, passion can be love and hate and lust and enthusiasm…"
Begreppsförvirringen består av att ordet passion från början betydde att stå ut med något utan att reagera. Det var i den betydelsen som det kunde associeras med att "finna sig själv" på ett högre plan, men trots att det nu på ett visst sätt har fått motsatt betydelse så är ändå den tolkningen kvar: att finna sig själv. Men det är väl då mer att man finner sin plats i den fysiska verkligheten där pengar, jobb och konkurrens är styrande. Troligen vänder man sig då till dem, som helt har tappat sin energi och behöver hitta en metod att få den tillbaka och det stämmer ju faktiskt att om man inte alls har någon energi (och vila inte hjälper) så kan man få igång den igen genom att föreställa sig något roligt jaktbyte.
"Many people fall into the trap of chasing happiness instead of finding what they are passionate about. The thing with happiness is it never lasts. You chase your desires, fulfill them, stay happy for one brief moment, and end up dissatisfied." Här.
Här ser det ut som om skribenten har haft till uppgift att lansera begreppet "passion" på ett visst sätt och därför har vänt på begreppen för att det ska passa.
Meningen "The thing with happiness is it never lasts" ska egentligen vara The thing with chasing happiness is it never lasts. Ordet chasing (jaga) hör ihop med begreppet passion och det man jagar är ofta något man tror att man ska bli lycklig av. I naturen fungerar det så. Men själva jakten kan också vara kul eftersom den innebär ett påslag av energi. Men det är en kortvarig energi. Det är skadligt att den pågår för länge. Det kallas stress.
Han skriver:
"It is not easy to hear the voice of passion in us when we are surrounded by so much noise and modern-age distractions." Tidigare har man alltid sagt att man i sitt inre ska lyssna till "Guds röst." Man byter ut olika begrepp och ord mot varandra och ändrar deras betydelser på ett sådant sätt att det blir väldigt svårt att förstå vad som egentligen menas.
Passion är detsamma som jakt. Passion betyder inte att man har hittat det som man gillar att göra, vilket snarare är en ganska lugn känsla som man kan vila i. Men man kan gilla själva jakten, jovisst. Men passionens energipåslag kan aldrig bli konstant! Det tar slut. Och den jagade, uppnådda lyckan tar också slut, eftersom jakt fungerar på det sättet.
Tidigare hade man "inom religionerna" ofta ceremonier som skulle trigga både serotonin och dopamin. Men även shamaner och liknande visste att man inte skulle överdosera sådant eftersom man kunde bli sjuk av det. Det var inget som alla skulle syssla med.
Människan är förtjust i att manipulera sina transmittorämnen med alla upptänkliga metoder. Men då var syftet ofta att man ville "tala med andarna" eller "få uppenbarelser" till allas bästa. Att använda kicken till att jaga efter egen vinning eller pengar var förbjudet.
"Many dictionaries define passion as any extremely strong feeling that is difficult to control.
So, passion can be love and hate and lust and enthusiasm…"
Begreppsförvirringen består av att ordet passion från början betydde att stå ut med något utan att reagera. Det var i den betydelsen som det kunde associeras med att "finna sig själv" på ett högre plan, men trots att det nu på ett visst sätt har fått motsatt betydelse så är ändå den tolkningen kvar: att finna sig själv. Men det är väl då mer att man finner sin plats i den fysiska verkligheten där pengar, jobb och konkurrens är styrande. Troligen vänder man sig då till dem, som helt har tappat sin energi och behöver hitta en metod att få den tillbaka och det stämmer ju faktiskt att om man inte alls har någon energi (och vila inte hjälper) så kan man få igång den igen genom att föreställa sig något roligt jaktbyte.
"Many people fall into the trap of chasing happiness instead of finding what they are passionate about. The thing with happiness is it never lasts. You chase your desires, fulfill them, stay happy for one brief moment, and end up dissatisfied." Här.
Här ser det ut som om skribenten har haft till uppgift att lansera begreppet "passion" på ett visst sätt och därför har vänt på begreppen för att det ska passa.
Meningen "The thing with happiness is it never lasts" ska egentligen vara The thing with chasing happiness is it never lasts. Ordet chasing (jaga) hör ihop med begreppet passion och det man jagar är ofta något man tror att man ska bli lycklig av. I naturen fungerar det så. Men själva jakten kan också vara kul eftersom den innebär ett påslag av energi. Men det är en kortvarig energi. Det är skadligt att den pågår för länge. Det kallas stress.
Han skriver:
"It is not easy to hear the voice of passion in us when we are surrounded by so much noise and modern-age distractions." Tidigare har man alltid sagt att man i sitt inre ska lyssna till "Guds röst." Man byter ut olika begrepp och ord mot varandra och ändrar deras betydelser på ett sådant sätt att det blir väldigt svårt att förstå vad som egentligen menas.
Passion är detsamma som jakt. Passion betyder inte att man har hittat det som man gillar att göra, vilket snarare är en ganska lugn känsla som man kan vila i. Men man kan gilla själva jakten, jovisst. Men passionens energipåslag kan aldrig bli konstant! Det tar slut. Och den jagade, uppnådda lyckan tar också slut, eftersom jakt fungerar på det sättet.
Att vara lycklig brukar annars betyda att vara glad och nöjd och gilla livet. Det har inget att göra med att jaga efter något, men vanligen så tror vi det. Att vara lycklig är något som varar, men inte alltid om lyckan är baserad på att man har jagat efter något som man då skulle bli lycklig av. En sådan jakt hör ihop med den energikick som i dag kallas passion. Om man gillar det man gör och trivs med det så behöver man inte någon "extremely strong feeling that is difficult to control."
Ordet passionerad kan användas i betydelsen "sexig", ex. "A beautiful, passionate woman of twenty-six", men då menar man inte utseendet - man menar karaktären. Betydelsen "häftiga känslor och begär" är från 13-1400-talet. The specific meaning "intense or vehement emotion or desire" is attested from late 14c. (vehement = häftig, våldsam, intensiv).Så det kan alltså betyda att man har "intensiva begär". Att man är passionerat förälskad i någon som man vill ha. "She kissed him passionately." Den här betydelsen är naturligtvis en tolkning som många dras till. Att det speciellt skulle handla om sexuella begär kom på 1500-talet "The specific sense of "sexual love" is attested by 1580s,"
Men
ung. 100 år senare fick ordet ytterligare en betydelse och det var
när man hade kommit på att man kunde ha intensiva begär även
efter annat än sex. En konstnär kan ju ha ett intensivt begär
efter att måla. Behov av att måla. Och författaren har ju faktiskt
en kärleksaffär med den ande han är uppfylld av när han skriver. Det kan liknas
vid sex och det blir ett barn i form av en målning eller en bok.
När man beskriver detta tillstånd så beskriver man egentligen
en jaktimpuls. Det är en instinkt.
Den ger "strong
sense of purpose". Även en känsla av att känna sig
"jätteviktig" eller "störst och bäst". En
jaktinstinkt består av att det frisätts dopamin och det gör att
man känner sig som Stålmannen, att man får superkrafter och det är
väldigt roligt/behagligt. Plötsligt kan man klara av att utföra
storverk!!! Man blir fantastisk! Dopamin är en opioid som binder till
"belöningsreceptorer" på samma sätt som knark. Man kan jämföra med amfetamin.
"Passion
is what motivates us to do the things we love."
Här
har man blandat ihop begreppen passion och kärlek på ett sätt som
egentligen inte stämmer. Men det är vanligt och det beror på att
man likställer sexbegär och kärlek.
"It is that strong desire
that allows you to create something extraordinary—the fuel that
keeps the fire burning." Detta stämmer bra med vårt
hormonsystem och det är vår jaktinstinkt. Man reagerar på något
och får en energikick som är avsedd att starta en jakt. Denna energikick är alltså rovdjurens enda sätt att skaffa mat.
"Bränslet" är egentligen
socker och syre. Ämnesomsättningen ökar och därför kan man kalla
det för "eld". Men den typen av inre eld ska man vara
försiktig med eftersom en onaturlig användning av jaktimpulsen är
detsamma som "positiv stress", vilket kan ge skador på
nervsystemet. Om det leder till Adrenal Fatigue (en typ av psykisk utmattning) så kan det ge
överkänslighet mot "allt möjligt" för att nerverna
har lärt sig att överreagera "bara för att man tyckte det var
skojigt!". Inte bara skojigt, det kändes också meningsfullt. "Livets mening!"
Jaktimpulsen och seximpulsen, och även
försvarsinstinkten, liknar varandra så mycket att alla tre kan
betecknas med ordet "passion". Man kan jämföra med en
hund. Om du kastar en pinne så blir hunden plötsligt passionerat
intresserad av att fånga pinnen. Om en liten hund blir passionerat
arg så kan den anfalla något som den inte klarar av, därför att
den plötsligt får en känsla av att vara jättestor och jättestark
och kunna klara av vad som helst.
"Being passionate about something gives you a sense of purpose. It gives you that feeling of significance—the feeling that you are meant to do great things in life".Hela den meningen stämmer precis på dopamin. När
du kastar pinnen får hunden en "sense of purpose". Livets
mening är att fånga pinnen. I naturen, där det inte finns
människor som kastar pinnar, skulle det i stället ha varit en hare
som hunden började jaga och det skulle ha varit "livets mening"
eftersom det för en hund faktiskt är livets mening att skaffa mat.
Att reagera är nedärvt, men exakt vad man reagerar på är också inlärt! Författaren och konstnären har tränat upp den här förmågan att få energi på ett sådant sätt att de triggas igång av vissa mentala idéer.
Detta är reaktioner, som är extremt tydliga, så det är inte konstigt att man redan under antiken analyserade saken och gav ord till upplevelsen. Men olika tider och olika personer har gjort analysen på olika sätt. Man lanserar en tolkning, som passar ihop med den rådande trenden i samhället!
Den inre impuls som sätter igång detta passionerade beteende, denna kick av energi, startas av en trigger i omvärlden (men för människan kan det räcka med att man bara tänker på den). Man upplever något som vrider om startnyckeln. Klick! Brrrooom!
Men alla människor är inte sådana. Vi är olika och man kan likna oss vid gräsätare och rovdjur. Det är "rovdjuren" som får dessa kickar av "positiv energi" även av annat än av sex. Det kanske var det som man upptäckte på 1600-talet när betydelsen av "passion" utökades till att omfatta även annat än sex. Men även om kicken gäller Gud så består den ändå av samma instinkt. Det är bara den inlärda triggern som är annorlunda. Därför har många religiösa ledare och filosofer uppmanat folk att tända på gud i stället för på harar, pinnar och sex. Men eftersom tändningen biologiskt sett är densamma så kan man bli sjuk av den också, om energin för ofta blir för stark (positiv stress).
Detta med att ordet passion har att göra med en reaktion på något yttre är ett genomgående tema oberoende av vad ordet haft för betydelse, ytligt sett.
Ordet passion är släkt med ordet passiv och båda dessa ord hade i grunden från början samma betydelse, av pass-, past-participle stem of pati - to endure = att stå ut med, att uthärda.Passiv betyder just att det är i omvärlden som det händer något, som man själv sedan antingen reagerar på eller uthärdar. Passionsdramat innebär att Jesus hängde på korset utan att reagera eller klaga. Han kunde uthärda detta. På svenska kallas det för Jesu lidande och att lida är också ett gammalt ord som betyder uthärda. I danskan används det fortfarande så. Det gillar jag = det kan jeg lide (dvs det kan jag stå ut med, det kan jag uthärda, det kan jag vara med på).
Ordet passion handlar alltså om en yttre impuls i omvärlden. Först betydde det att man inte reagerade på den (som Jesus), vilket var ett filosofiskt ideal. Sedan har ordet genomgått en förändring och kommit att betyda motsatsen, dvs det betecknar att man reagerar och det till och med används för att beskriva en extremt stark reaktion.
Den ursprungliga betydelsen av passion har levt kvar i ordet passiv. I dag ser vi orden passiv och passionerad som motsatser. Men grundbetydelsen finns kvar: att det händer något i omvärlden, att där finns en trigger.
Men folk är inte så filosofiskt sinnade att de tänker på det sättet! Betydelsen från 1500-talet har blivit populär, spritt sig och blivit allmän för att folk gillar den tolkningen.
Om man enbart säger "Jag är passionerad" så kommer många lätt att uppfatta det som att man säger "Jag är sexig!" Om det inte är det man menar så bör man förklara vad man menar eller uttrycka sig på ett annat sätt. När man använder ordet i andra sammanhang så säger man "Jag är passionerat ....!"
Ex. Jag är passionerat intresserad av hästar!" "Jag är passionerat intresserad av att snickra!" Man måste lägga till ett ord för att visa vad man menar.
Ex. Jag är passionerat intresserad av hästar!" "Jag är passionerat intresserad av att snickra!" Man måste lägga till ett ord för att visa vad man menar.
På senare tid har det då kommit en ny reaktion, som liknar den, som skedde på 1600-talet, nämligen att man åter igen har lanserat idén om att man faktiskt kan bli tänd på annat än sex. Man kan även tända på att någon kastar en pinne! Pinnen är här symbol för en trigger, vilken som helst.
I Bibeln är symbolen en orm eftersom en orm fungerar på samma sätt som en sådan instinkt: den kan hugga på en sekund! Den typen av reaktion har därför också kallats för Djävulen och alla små djävlar och onda figurer brukar också ha huggverktyg. Det kan vara en eldgaffel eller vassa tänder. Jesus är symbol för motsatsen, att inte reagera på triggern!
Det har blivit modernt att idealisera pinnen och det heter då "att finna sin passion" och det beskrivs i termer som tyder på att man också menar "att finna det som man bäst trivs med att göra". Detta är en sammanblandning av att "bli tänd på något" och att "finna sig själv". Det gör att budskapet är otydligt och det har gjort att det har uppstått diskussioner om saken.
Att vara tänd på någon är inte detsamma som att trivas med någon. Det tycks vara det senare som håller i längden.
Att vara tänd på att göra något är inte detsamma som att trivas med att göra något. Det är nog det senare som håller i längden. Men det säger ju också Krishna i BhagavadGita.
Den första betydelsen av "passion" (att inte reagera) motsvarar det indiska Sanyās, medan den andra betydelsen (att reagera på en impuls och bli positivt påtänd) motsvarar Rajas och det goda rådet är att man ska avstå från alla handlingar som är motiverade av begär.
"Giving up of actions motivated by desire."
Att finna sitt "rätta jag" eller "sitt högre" jag handlar alltså tyvärr inte om att göra det som man blir påtänd av eftersom detta sägs vara "först som nektar ljuvligt, men till sist som etter beskt." Först hög och sedan baksmälla. Först förälskad och sedan osams.
Grundläggande inom både kristendomen, hinduismen och buddhismen är att man inte ska reagera på och styras av starka drifter, dvs instinkter. Man ska göra det som man anser vara rätt och riktigt, men utan att stressat jaga efter resultat och till och med utan att drivas av någon överdriven energikick.
Att lugnt göra det som man trivs med kallas inte för "passion".
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar