torsdag 14 juli 2022

Merkurius är gudarnas budbärare



Att lätt kunna bli distraherad är den negativa synen på en egenskap, som kan sägas vara grundläggande för en Tvilling, som styrs av Merkurius. Man håller på med något och så plötsligt blir man bortdragen därifrån, dvs distraherad, och glömmer vad det egentligen var som man höll på med. Det kan upplevas ungefär som att man utan avsikt råkar kliva upp på en rullbräda i utförsbacke.
Men en energi eller en egenskap måste inte bara vara negativ, så man kan fråga sig vad då den positiva varianten av distraktion kan vara.

Ordet betyder att man blir dragen bort från något, "åt ett annat håll", men om man blir det så blir man ju även dragen till något, till något annat, och det är här som vi kan finna Tvillingens positiva sida. Det är förmågan att snabbt kunna hoppa upp på en förbifarande rullbräda och hänga med och se var man hamnar. Det kan vara både positivt och negativt - det beror på hur man ser det och vad man har för intention.

Men rullbrädor har inte funnits så länge så astrologin har då i stället föredragit att dra paralleller till vinden och molnen. Somliga är då stadigt förankrade på jorden och dras inte med av vinden när den far förbi, medan Tvillingen lätt kan bli bortdragen av den. Vart vinden far vet man inte och man kan hamna på vilket moln som helst. Dessa moln kan vi kalla idéer, men att koncentrera sig på en idé kan också vara att landa i den och fastna, i alla fall för en stund. Om man använder den symboliken så kan molnen ses som dörrar, som man kan flyga in igenom för att hamna i andra världar.
Nu menar jag inte andra världar i stil med att man börjar se trollkarlar, UFOs, änglar och spöken. Det är en annan typ av "andra världar". Jag menar att man hamnar i andra mentala intressesfärer. Olika idéer och åsikter är som olika världar och förr i tiden använde man ordet "andar" eller "gudar" för sådant, men i undervisningen använde man sagofigurer, alltså personifieringar.
Jag tar ett exempel.

Jag fokuserar på att plantera blommor i trädgården och hela min tankevärld består av tagetes, ringblommor, liljor, begonior och jordsorter. Jag gräver, petar och vattnar och händerna är jordiga. När mina tankar vandrar omkring så går de till andra rosor och nejlikor och nya påhitt som man kanske kunde bygga/plantera/gräva. Jag sitter och planerar vad jag ska göra härnäst.
Så plötsligt kommer någon där i gräset. En kompis. Vill bara hälsa på och prata. Så vi går in och jag tvättar av mig jorden och sätter på kaffe. Kompisen säger några ord om Putin (som i vanlig ordning var på tidningens rubriksida i affären, där han nyss hade varit.)

Nu skiftar hela mitt sinne och en annan del av hjärnan aktiveras, antar jag för det känns så. Allt vad jag kan tänka på är nu rapporter, artiklar och intervjuer om Donbas, Kremenchuk, missiler, AZOV, Zelensky, Biletsky, Kolomoisky och Putins tal. "Vad var det nu egentligen han sade?" Jag vet ungefär hur det lät och hur hans uppsåt kändes. När jag hörde det så kunde jag känna hans uppsåt, dvs jag kunde uppleva hans känsla, men nu vill kompisen ha länken till det och den kan jag inte hitta. Jag har ju alldeles nyss blivit bortförd från blommornas värld och på någon minut landat pladask in i något, som jag hade glömt.

Eftersom krigspolitik och blomsterodling ligger långt från varandra så går det inte så bra att byta så snabbt så jag tappar bort mig och minns inte längre vare sig vad Zacharova sade eller vilken jord man ska ha till pioner.

När kompisen har gått sin väg har jag tappat intresset för gudomligt vackra blomsterland, men heller inte lyckats att helt få igång minnet av hur det egentligen var med smällarna i Donbas. Jag känner mig borttappad och börjar skriva ett kåseri om hur det upplevs att tappa bort sig.
Distraherad betyder bortförd. Förd bort från något. Men att bli förd BORT från något kan ju också betyda att man blir förd TILL något, till något nytt som man inte hade tänkt sig.

Detta med att kunna föras omkring är Tvillingens grundegenskap, att kunna lätta och föras iväg av den vind, som råkar fara förbi. Så vad är det då som kan vara bra med det?

Tvillingarna styrs av Merkurius, som också kallas för "Gudarnas Budbärare". I dag skulle vi inte använda de orden, vi skulle snarare associera den egenskapen med journalistik och då närmare bestämt med den journalistik, som innebär att man far omkring och "går in i" olika tankesfärer, för att sedan kunna skriva eller prata om hur olika grupper fungerar och vad de tycker och tänker.
Somliga journalister reser omkring i den fysiska världen och intervjuar och filmar, medan andra sitter kvar vid en hemmadator, där de analyserar och "för vidare" det som de hittar inom olika tankeområden.

Och nu kommer jag till den egenskap, som Tvillingen kan tycka vara negativ, nämligen att så lätt kunna bli bortförd (från det man egentligen höll på med). Så fort man har fått koll på något och fått igång inspirationen om den saken, då ... POF ..., händer det något som gör att man far iväg till något annat. Vad kan det då vara för positivt med det?

Jo, det positiva är ju att man över huvud taget har denna egenskap. Det är inte alla som kan bli bortförda på ett sådant sätt att de verkligen klarar av att hamna i "något annat" på ett sådant sätt att det ger insikter i detta ny. Min erfarenhet säger mig att detta farande hit och dit inte går att styra, därför att allt styrande innebär ett mentalt tvång, som då ser till att inspirationen förvinner.

Vad man kan göra är att ha en trigger, som man reagerar känslomässigt på och som då också startar upp det minne som det är associerat till. Så fungerar medicinmännens "medicine items" och de kristnas ikoner och datorns ikoner är en direkt motsvarighet till detta, till hur vårt sinne fungerar.

Men om man plockar fram alla sina medicinföremål och breder ut dem omkring sig så fungerar det inte så bra och det fungerar heller inte så bra att sitta vid en dator och trycka på precis alla ikoner som verkar kul. Det blir "andefattigt". Ande är detsamma som energi och den energin kommer när man tar in en ande, dvs när man dras in i något som man fokuserar på. Det hör ihop med inlevelseförmåga, inspiration, förståelse och kreativitet. Om man fylls av energi och information så vill man även ge ut detta.

Så Tvillingens uppgift är Merkurius energi, att fara omkring med den mentala vinden för att hämta och lämna information och utan att ha den egenskapen att bli bortförd eller bli förd hit och dit, så skulle det ju inte fungera.

Men ofta så använder jag örnens egenskap för att stiga högt så att jag från ovan kan blicka ner på alla moln och fundera över vilket moln jag ska välja att landa på. Vad ska jag göra? Vad är det som det är någon mening med? Ska jag gå till Facebook och skriva ett inlägg om Ukraina och Putin? Ska jag åka och köpa blommor? Är det kanske bättre att jag målar en tavla? Jag kanske ska ägna dagen åt att skapa ett nytt mönster? Eller är det bättre att städa? Eller sortera några tusen bokmärken i datorn?
Mycket tid kan gå åt till den typen av dagdrömmeri. Här kan man titta på de olika aktiviteterna som står till buds och om jag då far omkring på det sättet så kan jag kolla om det finns något som ger en liten kick när jag visualiserar det. Det betyder att det kan vara ett möjligt område. Här finns en gnista energi, som det kan gå att blåsa på så att den växer.

Men då måste jag ju ändå välja och det är då väldigt bra om jag kan hitta en bra anledning. Jag kan nog hitta på en anledning, enbart för att kunna bestämma mig.
Jag har funnit att om jag landar nånstans, dvs får upp koncentrationen, så måste jag fokusera mig och snabba mig på så mycket som möjligt innan "hela grejen försvinner".

Det finns en annan metod, som inte direkt handlar om att bestämma sig, och det är det, som vi brukar kalla "doing without doing", en metod som jag just nu har börjat titta närmare på. Det innebär att jag inte bestämmer mig. Om jag inte vet vad jag ska göra så kan jag ju städa litet eller göra "vadsomhelst" och om det då skulle komma en vind så är jag fri att höja seglet hänga med.

Men jag tror inte att den metoden kan vara en rekommendation till alla. Man måste ha ett "övergripande ideal" och då styrs man huvudsakligen det. Jag tror att det är den sortens upplevelse som folk refererar till när de pratar om Jesus. "Det är inte jag som bestämmer vad jag ska göra - det är Jesus!"

Men vilket ideal du än har så kommer du att styras av det! Den ukrainska AZOV-bataljonen styrs också av ett ideal när de mördar ryssar. Det betyder att vi nu har kommit fram till att det som egentligen är viktigast, det är vilken ande man tror på, dvs vilket ideal man har fyllt sig med  Detta ideal blir som en kapten i ditt inre, det kommer att styra din båt genom att automatiskt vända dina segel åt "rätt håll", som då blir den riktning som är i koherens med den andens egen vilja. Man säger då att "den verkar genom dig!" Det kan vilken ande som helst göra, men den kan inte ta dig i besittning  om du inte själv bjuder in den och det är det som är grunden i "psychic self-defence".



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar